LES PENÚLTIMES PARAULES DE SÍSIF
Presentació Les penúltimes paraules de Sísif de Lluís Vicent Banyuls
Societat Coral El Micalet
València, 15 de novembre de 2012
Bona vesprada a tothom!
Permeteu-me que expresse el meu goig de compartir aquesta taula amb els amics
Lluís Vicent, que sempre et roba el cor, el molt lladre, i el Manel, que dóna més que no
rep i a qui desitge un fructífer camí per al seu Tonet i el drac del Puig. I també és un
plaer compartir la vesprada amb tots vosaltres. Ja ho he dit, un goig.
Les penúltimes paraules de Sísif. Quin títol! De Sísif, mentider i trampós,
interessen més els seus fets que no les seues paraules. Llevat que Sísif represente l’alter
ego de l’autor i, llavors, tot queda una mica més clar. Sísif, incansable, empeny una
vegada i una altra el còdol fins al cim, i allà dalt, imaginem Sísif que s’asseu esbufegant
per tant d’esforç, esguarda el paisatge que no veu perquè és cec i, aleshores, ai, el soroll
del roc que davalla fins a la vall i tot s’omple d’aquella polseguera i Sísif tus i diu, ja hi
som un altre colp, i torna a empentar cap amunt el pedrot.
Així és el decurs vital del poeta, així és el nostre decurs vital, sempre tornar a
començar. Per això, sempre li quedarà, ens quedarà, una paraula per dir.
Ara que, per quedar-li encara una paraula per dir, déu n’hi do, si en diu ací, en
aquest llibre. Paraules que parlen de la mort i de la vida, del retorn i del viatge, d’inferns
i paradisos, de tot això va aquest poemari, de paraules, de sentiments, d’homenatges, i
de l’amor, ep, de l’amor. I de la llibertat! De sexe, i de la solitud, sempre tan a mà i tan
permanent. El poemari parla de tot, i el tot, estareu amb mi, és LA vida. I aquesta ha
estat la impressió que n’he tret, que en vaig traure, la primera vegada que vaig llegir
aquests poemes ara fa uns mesos: la sensació de ser al davant de mots de la vida que
s’afanya, que s’esforça, que lluita incessantment per viure.
És un cant a la vida, el poemari, un cant tràgic i desesperat de vegades i de
vegades el cant és de joia i sempre és present la il·lusió del cada dia que trau el cap
expectant.
En realitat, ací se’ns proposa un viatge. No esteu temptats de mamprendre’l? De
deixar-vos guiar per Virgili i travessar l’avern? De pujar d’amagat a la nau d’Ulisses i
navegar, navegar a la descoberta del desconegut tot deixant enrere l’erm en què ha
quedat reduïda la terra dels troians?
Vinga, som-hi, de pressa, que els rems ja baten les aigües…
Has deixat darrere teu l’infern, on eres més viu de mort que de vida, on tot era
un fart d’obaga, de fred i de solitud. Allà on vas Virgili ja no et pot acompanyar, a penes
has bellugat els peus i ja s’inicia el retorn esperat i anhelat.
Però de seguida es fan presents els dubtes en els primers balbuceigs de la
singladura. Vacil·les. Té el seu què navegar sense saber d’avantmà en quin port
atracaràs. No cal dubtar gaire temps perquè la vida s’esvanirà com l’aigua que vola
entre els dits. Caure en el renuncie al viatge incert és pensar-se amb grillons al cor i
abandonar la creença en la llum i en la vida i, llavors, la llibertat ja no trencarà mai més
l’acusació dels espills. Certament, no hi ha lloc per a la por. No n’hi pot haver. Seria
una catàtrofe. L’inconegut no et farà recular, ja no tens la seguretat de l’avern darrere
teu. I no sé, tot fa pensar que allà ha quedat sepultada aquella por atroç a viure, i a morir
també.
Seguim endavant, que el baladreig de la nau en lloc d’adormir-te t’afua la
curiositat, pots posar sons i música a les coses noves i amb el mòbil fer fotos a l’ocell
que vola, al caragol que passeja per coberta després de la pluja. I ja veus, tan sols per
aixó ja val la pena haver abandonat el lloc segur on eres establert.
I si tot d’una s’alça la tempesta i les onades inunden la nau? Que hi fa! Has aprés
a transformar els naufragis en fondejos en nova illa. Aquest és el teu ara, el teu present,
l’únic que hi ha, el moment que és i que no és, i per això no hi ha res més que moment;
en conseqüència no s’hi val a pensar on arribaràs, això és el futur! I no hi creus perquè
el que vindrà demà, o despús-demà, o qui sap quan, no deixa de ser la safanòria davant
l’ase, i del més enllà, un futur més boirós encara, només saps una cosa: que és buit com
el coneixement de l’ignorant.
Quin viatge que fem més estrany, caram!
I ara penses en Ulisses i n’estàs convençut que l’has superat perquè tu ja t'estàs
instal·lat a Ítaca. Llavors, cap on ens dirigirem en endavant si teníem posat el rumb cap
a l’illa? On és la teua Ítaca, en quina mediterrània etèria i fugissera s’ubica la terra dels
somnis?
L’illa on fineixen totes les singladures ha estat esborrada del mapa i, si és així,
què fas tu encara en el camí? Com trobar l’orientació? El radar giravolta, s’enfureix, es
torna boig. On ets, illa dels dimonis? Fes-te visible, indica el camí!
Sóc a Ítaca, dius. He superat a Ulisses, dius. L’illa de les aspiracions és a dins
meu, dius. Tots els viatges sempre són interiors. Així esdevenen autèntics. Així són
reals. La resta no és res.
I allà, en el viatge al teu dedins, descobreixes finalment l’indret on vas ser feliç,
el teu paradís tan ple com la saca del carter. Cada cicle, com etapes del viatge,
s’entrellacen les mans. Des de la terra, des del cordell i l’espart, com l’estornell de la
matinada, hi ha el camí de l’origen.
I veus que tot roman com ho deixares.
Au, vinga, feu vosaltres també aquest viatge, que la nau ja salpa i no podeu
restar més en terra ferma.
OCTAVI MONSONÍS
PRÒLEG:
Aquell havia estat un viatge dibuixat en la probabilitat del temps. La Vida, en majúscules havia anat disposant tots els senyals davant meu per tal que jo salpara amb ella cap endins la mar del present. Conforme m’endinsava en aquest oceà intens, veia la llunyana terra perdre’ rs en les martingales del passat, d’aquell temps pretèrit que poc m’havia pertanyit i poc em pertocava ara i ací. Des d’estribor hi veia els jocs indecents, la paraula apropiada, la compostura perfecta, tot allò que olorava a putrefacció i mort, per aconseguir, com no podia ser d’altra manera, la crítica, l’anàlisi sense paràlisi, i l’amor a la nova Vida, al planeta i, això sí, i perseverar en l’esperit de justícia que m’animà a solcar aquestes marors.S’havia mort l’avi feia dues setmanes. El poemari comença per aquestes dates. L’avi, crec fermament, va morir per tal que jo Vivira, altrament en majúscules. Per nàixer cal morir, i mentre m’allunyava cap a la Terra Promesa, una gota solcava la meua galta, regalimava la descoberta, des dels meus ulls fatigats, que havien esguardat, tendrament i salvatge el vent acaronar les teulades de primavera, i el seu o vostre preu a pagar.Açò era a un barri urbà i un país sense nom, i immutable ja que cap sorpresa em cristal.litzava als ulls, aconseguint el despropòsit de mutar, alquímiament, en xardor i no en flama, la Vida. La xardor és aquella part oculta, fosca i misteriosa al celler del cor que no entenem de nosaltres mateixos, però que rebel sempre s’ha manifestat en forma de buit, fèrtil o no, tapissant de blau les fronteres de la mar. I dic en blau, cian, i no groc o magenta perquè fou aquest blau horitzontal, mantell de llibertat, per on he solcat, a voltes a la deriva el meu cor-cuïrassa contra vent i maror. Això era però, en el passat més indòmit, més agre també. Sempre, rebel ,on sobtar-me decretava les parts virginals del cos meu mai tastades , incombustibles i sense flama perquè cap destí les va poder mai assaborir, i l’atzar ha jugat amb elles, tal com jo acarone ara el clítoris d’aquesta déesa femenina que és la Vida.Cap centre. Una col.lateralitat- ben entesa-no fotem!Persisteix on s’enceta tot fum d’il.lusió-del qual no es menja, però es viu-sense mímica ni jocs teatrals, purament i dura em desborda per l’estribor, i el somrís precedeix sempre l’abraçada.Era a un barri urbà, prop del port, i a un país sense identitat ,i era hivern, allí amb la més bella que estimava la pluja trista i follàvem perquè compreníem que si la vida és trista sense records de passat, la vida és alegre amb els records del futur.I ens convertirem en xiquets. Naixèrem entre l’abraçada de la xardor i el buit. No veus que no estem sols?Que la llum il.lumina infinits miralls d’inacabables sentiments en cadascun dels ulls del poble?La llum ens ajunta en una gran orgia col.lectiva.i espiritual.Sense aquest viatge per les entranyes d’aquest barri urbà, la llum no existiria-sense asaborir la fel, no apreciaríem la dolçor d’uns llavis, ni comprendria la meua pròpia llum, ni el cos ni l’anima del altres, en horitzontal i equivalentment.Em referesc no al sentit de les coses, sinó a la seua direcció, sempre en horitzontal. En horitzontal naixem i en horitzontal solem morir, però mentre vivim som dempeus! També hi ha molt de mort i morta vivent poblant les entranyes de la ciutat decadent...La pell de vimet arribarà, i les estàtues de sal arribaran, sí. En canvi el descrèdit i les malediccions ja formen part del passat, soterrades en un nínxol en un petit cementeri de les comarques centrals del País.Cap poeta actual escriuria el seu propi pròleg. Molt menys l’epílog sobre la tomba o l’epifania que resumira la Vida, com un vol lliure d’oronelles ni com tot l’amor amb què he embrutat el cos de les amants. Per supost, la cita Bukowskiana és massa fàcil. La veritat és que seguisc essent original i continu. Doncs per tornar a nàixer cal anar a l’origen i deslligar-nos de tot allò que ens irresponsabilitza de la nostra pròpia i única vida.Compartisc amb Baudelaire follies, que la pàtria és la infància, i amb Saint-Exupery que la infàntesa jau en la màtria, a la qual hem d’abandonar per tal de trobar, si més no, cercar el nostre bell planeta, el nostre País.Aquest poemari només beu de totes les dones que he i m’han penetrat i d’un patriarca, convidat a la taula per refer-li els versos i dir la meua, que no és una altra més que la nostra: Josep Maria Pinilla. Navegue del secà al regadiu, del camp a la taula, d’una decrèpita ciutat a l’ambient més pur entre muntanyes, de l’hivern fred,dur i plujós a la primavera florida de roses amb espines, entre la llibertat i la presó, de l’amor amb l’odi, de la vida amb la mort.
El caliu de segona mà que contenen els meus versos, els poemes inefables, els que pernocten i ho fan amb els ulls plàcidament oberts, prenen força conforme s’hi viuen en el present fins al punt que m’és obligat a dir-ho, malgrat que a alguna capelleta li fota (i si i fot és que he encertat!). La navalla violenta que serra en paperets cada vers i els introdueix a les teues orelles, per facilitar la digestió emocional i mental és només una estratègia que , com deia l’amic O.Monllor, es cou de nit i es tal com l’espés olor a sexe que cobreix els cossos de tots els que s’han estimat, ací i ara: La Poesia.I les seues rajoles, doncs el poeta és un obrer , un menestral que agafa les paraules com rajoles i les modifica, les inventa, les atribueix connotacions o les dennota i construeix l’edifici més útil per la gent del poble. Les seues eines i material , les seues rajoles i paletes son les paraules. Ah!Les paraules, són tan significatives!! Les últimes paraules són banals, bé per inexperiència i cometre el delicte de no haver viscut, bé per por i cometre el delicte de no haver sigut feliç.Les primeres paraules són sàvies, doncs de xicotets ho sabem tot i haurem de tornar en l’edat adulta a parlar com si fora la primera volta que pronunciem la paraula Vida. Entremig, i junt a tots hi ha paraules com “obrera”que plena amb la seua profunditat el carrer per on camina erta. Temiu, especuladors, el fulgor de la seua lluminositat!!!La paraula “pare” també emplena la casa de presència fèrtil i ambrosia tendra. També hi ha qui dirà que existeix l’escassa rebel.lia dels cavallets de fira, o la rutina esmorteïdora de la sènia, i oblida que sense aquests, un xiquet pobre juga amb pedretes al seu costat i balbuceja històries que haurà de fer, refer i desfer més endavant. Per això, les penúltimes paraules de Sísif, aquest heroi que es veia obligat a restar en l’infern fent i desfent sempre el mateix són unes paraules d’alliberament. Finalment s’evoluciona, amb rebel.lia, amor i llibertat. Lúltima paraula de Sísif, és un Sí, en majúscules, és clar...
LLUÍS VICENT, 1 de Febrer, 2012. A València. (L’Horta)
LA MORT DE L’AVI.
1)Ja sonen les campanades a mort
cridant el vent un vell orgasme de guerra
tu, pare de la supervivència,
deixes etzibats els fills i els nets contra la roca
contra el nu i esmolat rocall
i la filantropia esdevé una meuca barata
i deixes un interrogant sobre el nét
de cor pur i revolucionari
al qui li trencaren la bellesa en una atrocitat
de désset anys, i se’n duu els llampecs
del teu capvespre en els ulls.
Mentrestant, a la mare li tremola tota la mort
besa el cos del pare mort, fill de la vida,
i tot li ho dona, dels llavis al vol
doncs la filla és la flor més delicada,
la més entregada i ara li bull la sang
color magrana però...encara es prompte.
La rancor s’envolarà al cel
i el menyspreu es fondrà
com la carn que ja no s’usa...
Florirà aquest home del seu temps
en la terra fertilitzant-la
i naixerà un bes
dels llavis morts a la nostra Vida.
2) )Des de l’espart i el cordell que tant t’ estimaves
fins eixa tendresa oculta que dibuixes per somrís
hi ha un camí a la meua ànima
que és un camí a l’origen
I eixe color pàl.lid tan lent, eixe olor asèptic
tan acostumat aquestes hores fondes,
com quan t’agafí un dit i jo era menut,
i tu eres poderós i de la teua boca eixien
rosades blanques de matí, i exabruptes.
Ara la teua pell és consumida,
per l’esforç de tota vida feta
i desemboca en la forja del meu camí
i en l’amor ingent com un bes a la galta per comiat
El teu somriure ha sigut una època de progrés
la ciència dels teus llavis, sense anar a escola han aprés
a anomenar la joia amb un mecanisme dolç entre els dits
i això ha sigut suficient inèrcia per mi,
per continuar la teua benèvola empresa.
En les teues cames s’inicia el camí per ser feliç
la condició perduda i retrobada,
on viure abraçats al temps i a la contrada
on ens fem grans i poderosos també...
Començaves amb un to en l’esguard al caminar
però el teu cos era principi i final de tot
sempre guardarem gelosos la teua ànima de tafur
dins del cor, ens veiem, fins l’altra...
Els cicles es lliguen les mans.
AMB TRES FERIDES: LA DE LA VIDA, LA DE L’AMOR, LA DE LA MORT.
1)
Perquè ha de ser així,
perquè la vida així ho vol
donem lliurement l’amor
punt de llum
i cap ressignació
ni naufragi de tenebra.
Perquè vullc.
2)
Abeure la meua set
en aquest riu irrepetible
únic, eximi, vital, meu...
i així conquerisc, per sempre
el paratge dels déus.
3)
Crist va saber viure:
no va naufragar mai
creuar el riu de la vida
i ni tan sols banyar-se
Vet ací el misteri resolt.
4)
La protoforma al ventre matern
Cap solitud!
La forma del teu cos follant
Cap solitud!
La cendra que resta de tu:
La nit madura el cicle.
5)
L’aire escandalós de joia
acarona els primers raigs de sol
enduent-se les motes de pols
brillants com la nit que hem passat
i il.luminant de fosc les alegres ulleres.
6)
La tronada primera
empegueïx o fa durícies
sota el riu no se sent res
calma, el temps juga
al meua favor
La vida és massa bonica
per sacrificar-la per res.
7)
L’aigua com les paraules
sedejen el cos i l’anima
així beure dels teus pits
i sucar la llengua
en la copa d’Afrodita
obri tot jorn nou i per estrenar.
8)
La llibertat és una entel.lèquia
si no em permet ser lliure
el destí és una entel.lèquia
si jo em permet ser lliure.
9)
El riu de la vida
és savi i honest
acaronen els seus meandres
la vall de la maduresa
quan per fi ens hi veiem
el rostre reflectit
en la seua amorosa superfície
10)
La mort és vida també
igual que no sabem quan naixem
tampoc coneixem quan morirem
El dia més propici per morir
serà aquell en el que jo diga:
Confesse que he viscut!
11)
L’expansió de l’univers és infinita
La divisió de la matèria també ho és
Per tant en les xicotetes coses
com el teu melic, la punxa de l’acàcia
la llavor voladora, etc
s’hi troba el més gran de la Vida.
12)
El desig és a la impulsivitat
el que la pau és a l’autocontrol,
el rampell de les ones desbocades
acceleren la velocitat de la mar
però no fa arribar abans al port.
13)
Començar és l’altra cara del final,
tot roman tal com ho deixàrem
imperfectament, el vell adolescent
ja es reconeix al mirall
i el miratge no el reflecteix.
14)
Allò bo d’acomplir anys
és guanyar creixement i saviesa
no hi ha esperança sense llaurar el present
i el vent tancarà la ingent alegria
al darrer respir.
15)
M’anomene, em cride, i em festege
i acudisc al meu temps ferèstec
com la xirigalla de joves barbamecs
en la maduresa de tots els anys
en la cridòria de cap silenci.
16)
El poema, un cop fet, és vostre
de la vida i de la mort
la qual festejaré com la dona més pàl.lida
de natges suaus i orgasmes mortals.
Amén.
17)
Són sàvies les penúltimes paraules de Sísif
com l’alegria per la majoria, encara que ell
àngel solitari empeny rocalls fins l’extrem
Algun dia serà amfitrió, amb ales de llum, volarà.
O potser no. De totes formes és bo, és just, és joiós.
18)
De la sorra a la barca, esperança
valentia sense temeritat, xiquets crescuts
i l’aigua tot ho envolta, responent a tots tu mateix.
19)
Verd arbre, verda muntanya,
verda lluna, verda carícia sobre les fulles
verda vida es complementa amb el blau trist i ingent
de tots els blaus, la seua mar del naufragis
20)
Quan veig ombres tendres sobre els teus pits
la felicitat em conquereix, no per falta ni distància
sinó per amor i brande els llavis a l’aire d’un nou temps
i em pose a cercar ombres tendres sobre el meu pit.
I a tu.
21)
I renàixer de mil i una morts
amb un conte indefugible i inacabable
a la matinada em desvestiré de brutalitat
i eixiré nu a esguardar les estacions, la mar, els peixos...
tots els signes de la història.
22)
No hi ha números més que per dividir i envejar
No hi ha números més que per disgregar la vida.
He perdut el compte de les voltes que ens hem estimat
si és que alguna volta, l’he dut.
23)
Tenia una por atroç, a que?
A viure. Per això la condemna,
I a morir? Per això la brutalitat.
Ara, solque aigües fèrtils en el llit
real com la vida dels estornells a la matinada.
24)
Els espills reflecteixen miratges sobre la faç:
El llinatge, l’RH, l’obertura sagnant
Quant a la meua imatge
esdevé sang, i ja no s’obri a la vida,
sinó que viu en ella.
25)
Amb tots i amb ningú,
amb la vida i amb la mort de cada casa
si és que hi ha cases d’algú,
si sents la teua vida formar part de la meua,
de la nostra.
26)
Hi ha nits que no hi vull dormir
em llança en un rampell cap els versos
i fins que acabe el poema no comprenc
aquesta cordura ni espais.
Durant el dia, comprenc que acabe
de començar.
27)
Si hi ha cent, i a déu no els toca,
és una alegria. Tot i que jo siga un d’aquests déu.
Si hi ha cent i a noranta no els toca, és una tristesa,
tot i que jo siga un dels privilegiats.
Qui pregunta per mi?
28)
Confesse que abans jo guardava , gelós
la mort en la vida, i estava més viu de mort
que de vida, cansat d’obaga, de fred, de solitud.
Ara sí. Sí que sent el repòs del guerrer com útil,
I la vida és una guerra, mai més la guerra serà vida.
29)
L’excés de llibertat duu esclavitud?
Només sé que les esglésies continuen
fent sonar campanes i tocs de missa,
però els anyells ja no acacen al pastor
caçat pels seus gossos.
30)
Alcem tots els fals
com consciències il.luminades,
els bisexuals, fogueres de mitjanit
alcen totes les dobles espurnes!
31)
Entre ametlla amarga, i un espantaocells
més que visible, preferisc ser merla.
Perquè menja el fruit sec i se’n riu
d’aquest ninot de palla pretenciós.
32)
El clar camí cap al cim
conté cridòria i accions
les rostes escarpades veuen
l’horitzó silenciós de la vall
des de lluny.
33)
Mars hi ha tants com descobertes,
renaixences de cada persona,
sense jutjar-se sens temps,
sense viure sens erros
El paradís està dins teu
i en cada viatge a Ítaca.
34)
Aprendre, aprendre, aprendre
moltes voltes a desaprendre l’aprés
a transformar els naufragis
en fondejos en la nova illa.
35)
La memòria és manipulada pel subconscient
pels records dels altres, per absències dúctils.
Res del passat em pertany, més que per entendre
la meua Vida, el present.
36)
La realitat és un salt al buit,
agafat de la mà de la confiança,
no hi ha promeses de carn,
sinó abraçades, llàgrimes i besos
ara i ací, sempre és eternitat.
37)
Créixer quan la Vida així ho vol.
Créixer cap endins i cap a fora.
Créixer a parpelles plenes, amor en bandera.
La lluna, la pedra, les hores, el cant del ocells
són còmplices, mai instruments,
de la valentia.
38)
Cap animal és indigne.
Compartim el sexe de la hiena
i la tendresa del cadell,
La realitat percebuda i la que existeix
disten en el grau d’autoconsciència
No et penses mai amb grillons en el cor.
39)
La línia recta és infinita.
No hi ha distància entre
la crueltat i la injustícia
el caos i la llavor
la vida i la mort.
40)
El temps és una convenció
relativament relativa,
tan sols definim dia i nit
per la diferència del temps vivenciat
el viscut.
41)
Entre la realitat existent i la percebuda
tan sols cap l’autoengany.
Un am desgarrador en la gola de la vida.
42)
Sense enganys.
L’arepa és de pollastre o vedella.
Tu tries com, què i amb qui menjar.
Vet ací la noció de pàtria.
43)
Per evitar la corrupció del teuladí
cal llençar-se del niu, abans de saber volar,
el pardal obrer solcarà el cel
un cop s’haja arrossegat per terra com un insecte.
La força de la supervivència és instint moral
per fixar pupil.les en tota carn indigna.
44)
Estic d’acord quant la bellesa del matí
però és fràgil i efímer,
el vent despullat, la veu entre els llençols
Cap sacrifici a cap déu! Perquè és degut a la Vida!
Hui eternitzat en el pas de cada jorn.
45)
El futur no conquereix voluntats.
És safanoria al davant l’ase.
Por a allò incert, malson de límits
Terror a perdre el poc, ben poc,
que tenim hui, i sempre tindrem,
ara i ací.
El més enllà és buit,
com els coneixements de l’ignorant.
46)
Venim al món sense lligams rovellats
sense grillons de presumpcions
Ens hem d’anar igualment, deixant
el que hem fet servir nosaltres
intacte
La pluja no demana permís ni disculpa
en aquest país per ploure.
47)
L’amor existeix si tu vols.
Els oceans estan disposats.
Les mars s’obrin.
Ulisses té coratge per solcar-los,
sense temor a cap naufragi,
i no és temeritat, sinó fe
L’aigua i Ulisses s’estimen,
i el mateix esperit són.
48)
La pluja plou perquè vol i el sol llu perquè sí
El dolor cala fins als ossos perquè ho volen,
com un raig de llum il.luminem allò que volem siga lluent.
49)
Tots manipulen
al seu gust, dates, cites, història,
el rellotge té 12 parts per convenció
el silenci es trenca, fugint de la nostàl.gia
i un estel, aleshores, brilla per la Humanitat.
50)
Un doll de llum solar
il.lumina el bes, sense promesa
però amb bon pronòstic
Els amants es miren als ulls, de front.
51)
No hi ha previsions ni pervenir
en el vol del teuladí ni de l’oronella.
Així els ocells, així l’amor,
així el present, la nostra Vida.
52)
Mentre escric
dos infants moren
a l’altra banda del món
Només conec una banda,
i el món es rodó com el ventre
d’una dona embarassada.
El meu món està prenyat de Vida,
I el teu?
53)
El principi és la cara amagada de tot final.
La veritat es construeix amb milers de prismes
Sinèrgies de realitats.
54)
La flor s’obri camí en primavera,
sense plàstics ni fertilitzants, ni perfums
Així la revolució, sense ésser corrompuda
s’obri a la Vida.
55)
L’única llibertat duradora
és la de la revolta de l’ànima
l’economia és un reflexe d’aquesta voluntat.
El seu temps, una convenció més del sistema,
desagraït.
56)
Que no caiga en un renuncie,
el cap cot i la mirada baixa
ja que colze a colze,
ens arremanguem en la lluita
per a que la veu trobe el seu lloc
en el bressol d’un nou home.
57)
En la Història mai contada,
Prometeu introdueix el voltor
després de donar foc i ànima,
dins la caixa de Pandora.
No eixirà mai més l’odi carronyaire.
Depèn de tu.
58)
El risc és l’eina del valent,
la por el preu a pagar.
El temerari desconeix tot ofici
i corre els carrers del desengany.
Com un esclat d’emancipació
veurem sorgir les ànimes intrèpides.
59)
Suposem amb fonament objectiu o objectivable
Si tan sols imaginem distàncies fredes
somiem realitats breus i fosques
tan sols estem, tristament, especulant.
60)
Els viatges sempre són interiors,
no pretengues anar a l’exacte indret
on algun dia fores feliç. Tot canvia.
No el trobaràs més que dins teu.
61)
Sense pàtria, infantesa viscuda
no hi ha retorn a la innocència
El rodamóns utòpic viu el present
en els sortilegis lunàtics,
Lliure com l’oronella
desarrelat com un amnèsic.
62)
Sense fisures però amb crítica
Construïm un solc on arrelen roses,
Oronelles i teuladins i finalment
donen de menjar a les blanques colomes.
No hi ha Pau sense Justícia, diuen els diaris.
63)
Tu volies ser núvol,
Tu volies ser oronella,
Tu volies ser aigua,
Tu volies ser aire.
Totes som iguals, desiguals en l’ordre
prefixat de l’exili d’una mateixa de llargs dies
La pluja sempre penetra els nostres porus.
64)
El teu somrís és una mina de diamants,
africana i original. Cap usurpació!
No hi haurà carbó que ennegrisca
la teua absència ni aquest present joiós.
65)
Viu cada dia, cada segon, com el darrer,
sentint que darrere l’u ve el dos.
L’infinit és al palmell de la mà.
Tin present que el carpe diem
és finit.
66)
No cregues que no et veig
dus mars de naufragis a les parpelles
netes de memòria.
Tot oblit oculta vergonyosament les passions.
67)
L’obra d’art més ambiciosa i exímia
és la teua nuesa al natural
en forma de poema
que elabores i obres
just al despertar.
68)
Si t’ escribisc és per lliurar-me de la presó
Que les mateixes paraules reclouen,
res més joiós que l’idioma dels cossos
Ara i ací, penetrem-nos l’anima!
69)
No esguarde per cap escletxa,
és la Vida de totes nosaltres la que guaita
i actua, bella i compromesa
des del més enllà al més ací
per servir-nos d’imatge d’allò que anhelem:
La Vida, vida vol.
70)
El silenci és patrimoni dels morts,
dels còmplices de la barbàrie i dels covards.
Cridem els nostres noms i que tothom ho escolte!
Totdona ho fa ja! La llibertat és assolida al renunciar
als privilegis, les comoditats del sudari.
La humana bondat tan sols serà impensable
quan algú de nosaltres la sacrifique.
71)
Clavells i roses per totes les dones!
Corregisc!Per totes les persones,
Nova humanitat regada amb pètals
de present i fluids de lluna...
Teseu mai va desitjar a Fedra tres filles com nosaltres!
72)
Un batec d’ales de papallona,
un vol inesperat del parotet,
i l’antic món cau autodeglutit en la borsa
custodiada per Pandora,
de Wall Street i del never again no more
El diluvi d’amor i sexe netejarà de corrupcions
i pol·lució la vostra avarícia.
Tan sols restarem les hienes salvatges.
73)
La solitud és relativa.
No entenc més solitud que la mort en vida,
açò és la incomprensió d’un cor humà
per part d’un altre. Incomunicació
entre quatre parets de convencions socials
Per on s’escola, sempre la pluja,
Benèvola i solidària la gotera!
74)
Les impressions passades
ja poden emigrar, deixant l’estel.la de tota vida feta
en el firmament inamovible i transformat del passat.
Riguem tots junts aquesta sort!
75)
No tem als dilluns,
Teuladí faener sóc.
Humil com un pardalet insectívor,
supervivent sobre la copa estable dels arbres
llance el cant als companys,
perquè l’esforç pel present
ens durà l’esperança en el demà,
joiós i alegre com xiuxiguejos a la matinada.
76)
A qui tinga desitjos de tirar-se per la finestra
en un atac de cels...tire’s a la veïna!
Les colomes de l’amor lluiten en el món àrab
per una felicitat més, una possessió menys.
Llibertat és equivalència per tots i cadascun dels ocells
per volar.
77)
La sang derramada, si és del poble
és vergonyosa, manipulada pels carnissers
la despossada dona que parix un buit fèrtil
és valenta i passional com una tronada,
després d’engendrar la tempesta,
ve la calma.
78)
Els cels són possessió i possibilitat de pèrdua
Si vols una persona, deixa-la lliure.
Si ve a tu, pren-la amorosament.
Si no ve, mai l’has presa.
Mai arribares a la seua essència.
El punt original i d’anclatge d’una vida compartida.
Tot el contrari al no-res. Això és tot.
79)
Les coses no existeixen per sí mateixes
Un instrument és el que l’home fa amb ell,
La corbella serveix per alimentar al poble,
alguns botxins l’empren per degollar
i ella no té existència ni silenci per ella mateixa.
L’expressió de tota la resta
depén de cadascú i de la seua llibertat assolida.
80)
Les xifres no serveixen més que per comptar morts
Buides de sentit, darrere una estadística
S’oculten i es manipulen milers de vides
Significatives, bones, esplendoroses, vermelles.
Roselles en peu de vida.
81)
Jo, tu , ell, ella
vosaltres, ells, elles...
Tots som nosaltres.
I nostre és el món,
Únic possessiu, germans, germanes,
I en usdefruit.
82)
Cap abdicació quan la nit obri els pètals
de l’amor, i l’oronella udola el seu cant
el silenci s’ompli amb bleixos i gemecs
de llunes, belles per ser llunes i per ésser plenes,
com una entrega digna i preciosa.
83)
Un dels meus majors errors fou
resseguir rius podrits,
pensant que l’aigua era sempre tèrbola
sempre, mai, adverbis de destemps!
Ara la brossa creix al marge d’aigües clares
i l’oració llançada al cel
t’anomena, a tu, a ella, a mi...
Nosaltres és el pronom i prohom més líquid
entre les meues cames, sobre els meus llavis.
84)
Un ull serveix per mirar.
Dos ulls serveixen per veure.
I el tercer ull no es duu davant per ser vist,
sinó darrere per veure amb ell.
La confusió es desfà foragitant la mort,
Comunicació, estimada!
85)
La vida té camins indesxifrables,
el destí juga a prefixar-los,
però aleshores, forçats, deixen de ser Vida.
La Vida és un riu, amb crescudes i sequeres,
sempre continu i atzarós, sempre sorollós
sempre lliure per ésser navegat.
86)
L’estima afectuosa beu de la tendresa,
El teu sexe beu de la voluptositat de formes
i maneres incorregibles, d’aigua de pluja,
d’un verd mediterrani salvatge
Recapte de solituds acompanyades
i vides compartides
Tots en un habitem l’espai per sempre més.
87)
La rigidesa de formes es necessària trencar
Lliurement l’oronella plou sobre els teus pits,
naturalment la pluja vola sota les cuixes
solituds tan llunyanes que semblen un miratge
i si dubte...Si dubte, la vida s’esvaneix
com aigua que vola entre els dits.
88)
El dia que nosaltres estem dispostos a merèixer
el full atroç i en blanc, el sudari impossat
els murs gèl.lids de les cel.les, el fosc túnel
la barbàrie sobre les nostres carns,
i el desempar dels burdells, la nostra venda
podrem dir que estem disposats, ben decidits
a fer la revolució.
89)
El poble mai ha estat vençut,
mai hem sigut una colla de borregos
clamant la veu pària en el desert
malgrat les falses i redundants aparences
i els mass media
Mai, ningú, mai, ha parat de caminar
i junt a ell, un company de mans fortes i esteses
a l’amor i a l’odi,
a sembrar miralls en poesies vanguardistes.
90)
Hi ha locutors que ametrallen en pocs segons
la consciència per alló més humanament horrible
incapaços de digerir-la, rebentem enfitats
amb un oblit que és més supervivència
que enteniment.
91)
Vostés mai veuran la importància d’anomenar
aquest arbre mediterrani, nació
vostés vaguen sense voluntat ni origens
oblidades les arrels, fracteu les branques
No s’ és res si no s’és carrasca, pi, olivera
o poble.
92)
L’estat natural de l’ocell és volar,
i després de l’alegre pluja passegen caragols
res tan senzill que no simple
enhebra així la Vida la bellesa esclatada.
93)
Sense prepotència: He superat a Ulisses,
Sóc a Ítaca, i perdré la ciutat de Troia, si cal
per Helena, un i altre cop.
La màgia està en la travessia i en solcar
mapes sense fronteres que trenen ràfegues
de mil llunes i una gaviota.
94)
No desitge la mort a cap humà,
som tots germans de la mateixa mare.
Això sí, qui puga triar i no es comporte
com a tal, cap benevolència.
95)
En un carrer de passat s’esmicolen
cap a la claveguera darrers reprotxes
no eludisc la meua responsabilitat
i aquesta llibertat trenca per sempre
l’acusació dels espills.
96)
No crec en aures. No crec en esperits.
No crec en reencarnacions. No crec en déu.
Crec en cors alçant-se puny en alt en cap sortilegi
sinó en la brandada feréstega de la llum i de la Vida.
97)
No servisc per atacar
la meua estratègia és defensar l’alegria
quan es clivellen les durícies
i l’àngel de foc serra violentament
vides indignes,
tan sols puc posar-li sons i música
i fer fotos amb el móbil.
98)
Hi ha un temps per parlar,
altre per callar i fer-ho escoltant
el proïsme pròxim.
Aquesta selva de silenci
serveix per construïr ponts de llum
entre el missatge i nosaltres.
99)
Sembla ser que el meu retorn era
com no podia ser d’altra manera,
esperat i anhelat.
Lluny queda eixe temps on discutia
amb ombres putrefactes,
i m’apartava per mi mateix del camí
com la vella del Naraiama.
Per nàixer, cal morir
i vinc sota dos pams de l’infern.
No tinc por. Sé.
100)
I així despulle possessions i finits
il.luminat sota el focus del poble
que cel·lebra, per fi,
la nostra empenta:
Amor, llibertat, rebel.lia, justícia
i, aleshores,
Pau.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada